Digitális szuperképességek: hogyan legyünk tudatos felhasználók az online térben?

Készítette: dr. Baracsi Katalin LL. M családjogi szakjogász, internetjogász, közösségi média tréner

dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász2018. szeptember 26-án, a Világgazdasági Fórumon jelentették be a Digitális Intelligencia Projekt elindulását. A világ minden részéről származó kutatócsoport tagjai a DQ, azaz a digitális intelligencia kvóciens kidolgozásán dolgoznak. A DQ három szintből, nyolc fő tématerületből és huszonnégy kompetenciából áll, amelyek olyan ismeretekből, készségekből, attitűdökből és értékekből állnak, melyek segítenek minket a digitális mindennapokban.

Mi a DQ?

Olyan szociális, érzelmi és kognitív képességek összessége, amik a digitális élet nélkülözhetetlen kellékei. Tudás, készségek és képességek arra, hogy az egyén érzékelje, adaptálja mások érzéseit vagy szabályozza mások viselkedését ahhoz, hogy meg tudjon küzdeni a digitális tér kihívásaival és szükségleteivel.

A három szint: a digitális állampolgárság, a digitális kreativitás és a digitális versenyképesség. A digitális technológia és média biztonságos, felelős és etikus használatának képessége határoz meg minket, mint digitális állampolgárok. Ezt követi a digitális ökoszisztéma részévé válás, aminek révén új tudásokat, technológiákat hozhatunk létre kreatív énünk segítségével. Ha pedig a harmadik szintre lépünk, akkor a digitális versenyképesség jegyében a világ globális kihívásaira is megoldást kereshetünk.

Út a digitális szuperhőssé válás felé

Ábra: nyolc készségcsoport

A digitális intelligencia készségei. Fordította és az ábrát készítette: Farkas Bertalan Péter.

 

A Digitális Intelligencia modell nyolc készségcsomagra osztható, amelyek segítségével fokozhatjuk digitális tudatosságunkat. Nézzük meg őket egyenként, közelebbről!

  • Digitális jogok:Képesség arra, hogy megértsék és támogassák a személyes és törvény által biztosított jogokat, beleértve a magánélethez való jogot, a szellemi tulajdon védelmét, a szólásszabadságot, illetve a gyűlöletbeszéd elleni védelmet.
  • Digitális médiaműveltség, írástudás: Azt jelenti, hogy képesek vagyunk a világhálón információkhoz és kommunikációs tartalmakhoz hozzáférni, azokat megérteni, kritikusan értékelni, illetve önállóan létrehozni.
  • Digitális kommunikáció: A másokkal való kommunikáció és együttműködés képessége a technológia és a média használatával. Az online és offline világ kommunikációja nem különbözik egymástól.
    Amit a való életben nem mondok a másik ember szemébe, azt online se tegyem. A bántó, sértő, megalázó, valótlan tartalmú állítások becsületsértés, rágalmazás és más személyiségi jogok megsértését, bűncselekmények megvalósítását is jelenthetik.
  • Digitális érzelmi intelligencia: Az empátia és a jó online kapcsolatok kiépítésének képessége.
  • Digitális biztonság: A kiberfenyegetések (hackelés, online csalások, adathalászat, malware támadások) felismerésének képessége, illetve az adatvédelemhez szükséges megfelelő és testhezálló módszerek megtalálásának képessége. Új applikáció letöltése, közösségi oldal regisztrációja során mindig szánjunk időt az adatvédelmi beállítások áttekintésére.
    Egy nyilvános profil esetében az egész világ hozzáfér személyes adatainkhoz és megosztott tartalmainkhoz. Biztosan ezt akarjuk? A jelszóvédelem külön is megjelenik, hiszen abban a pillanatban, ha valaki megszerzi, a jelszavunkat már nem vagyunk biztonságban. Belelát a mindennapjainkba, irányíthatja, megváltoztathatja a történéseket. Kis- és nagybetűkből, számokból és speciális, legalább 8 karakterből álló, időközönként változó jelszavunkkal sokat tehetünk digitális biztonságunkért.
  • Digitális magabiztosság: Az online kockázatok (cyberbullying, függőség) és az online térben megjelenő problémás tartalmak (álhírek) kezelésének képessége, beleértve ezek elkerülésének és mederben tartásának készségét is. A tartalomszűréshez tartozó szuperképessége a kritikus gondolkodás, amely magában foglalja a kérdésfelvetést, a releváns információk összegyűjtését és kreatív rendszerezését, az új információknak a már elsajátított ismeretekkel összefüggésben történő elemzését, az előzetes elképzelések és feltevések újbóli átgondolását, a logikus érvelést, valamint a hiteles és megbízható következtetések levonását. (forrás: UNESCO). A kritikus gondolkodás készségének az online média tekintetében, illetve az online média felhasználásán keresztül való fejlesztése napjainkban kiemelten fontos ahhoz, hogy megtaníthassuk a gyerekeknek, fiataloknak az internethasználathoz kapcsolódó kockázatokat, veszélyhelyzeteket és azok felismerését, és azt, hogy ha ezzel találják szembe magukat, akkor mit érdemes tenniük és hová fordulhatnak segítségért.
  • Digitális egyensúly: A digitális eszközök és média kontrollált használata az offline és online élet közötti egészséges egyensúly elérése érdekében. Itt a szuperhőssé válás jegyében meg kell küzdenünk a képernyőidő démonjaival, hogy digitális mindennapjainkat mi, és ne a kütyüink és az algoritmusok irányítsák. Családi környezetben a digitális szerződés megkötésével (a család minden tagjának digitális igénye és szükséglete helyett kap egy közös szabályalkotás alkalmával) sokat tehetünk a vágyott egyensúly eléréséhez.
  • Digitális identitás: Digitális állampolgárként való egészséges identitás építésének és kezelésének képessége. Azaz például annak felismerése, hogy mi van a lájkok és a filterek valósága mögött. Képesség arra, hogy pozitív testképpel rendelkezzünk és online, offline személyiségünk összhangban legyen.

Ha nincsenek meg a DQ képességeim, akkor nem is netezhetek?

Szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy a Digitális Intelligencia projekt keretében megalkotott készségek és képességek mindegyikét egyszerre, egy időben és azonos szinten nem birtokoljuk. Mindig az adott élethelyzetünkhöz igazodva lesz egyik-másik készség meghatározó, sőt, az is előfordulhat, hogy valamit nem is fogunk használni.

A DQ képességfejlesztést életkortól függetlenül bármikor elkezdhetjük. A Digitális Intelligencia projekt életében nagy változás lesz, amint az IQ és az EQ után ez is mérhetővé válik. Egy tesztsor eredményének ismeretében valós képet kaphatunk majd saját, pillanatnyi digitális készségszintünkről, aminek fejlesztésébe bármikor belefoghatunk. A gyerekek felé történő tudásátadás során a felnőtt példamutató magatartásáról se feledkezzünk meg, hiszen mindannyiunk közös érdeke egy biztonságos, pozitív és értékes élményekkel teli online világ megteremtése!

 

A Digitális Intelligencia témájához kapcsolódó további hasznos tartalmak:

Digitális intelligencia – Készségek a sikeres digitális élethez

DQ Institute

 

 

Kapcsolódó tartalmak a blogon:

Család a neten: biztonságos home office és az online oktatás

AlfaGo
×
Tartsa kézben biztosítási ügyeit!
Töltse le mobil applikációnkat most!
Tovább