Család a neten: biztonságos home office és az online oktatás

Készítette: dr. Baracsi Katalin LL. M családjogi szakjogász, internetjogász, közösségi média tréner

dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogászSzülőként a mindennapok egyik legnagyobb kihívása, hogy a digitális világgal és a kütyükkel lépést tartson egy felnőtt. Vegyünk saját tabletet egy 8 évesnek és legyen okostelefonja egy 10 évesnek? Mikor engedjem a virtuális térbe és egyáltalán mozoghat-e ott egyedül? A 3 éves fejlődését segíti, ha tableten nézi a kedvenc meséjét vagy csak pár percre megkapja a szülő telefonját, hogy nyugton legyen? A világjárvány új válaszokat kényszerített ki ezekre a kérdésekre, felülírva az eddig jól bevált szülői gyakorlatokat.

Online oktatás és a digitális biztonság

Digitális oktatás, home schooling, zoomolás, online meetingek, classroom, home office – az elmúlt egy évben ezekkel a kifejezésekkel minimum bővült mindannyiunk szókincse. Egy soha vissza nem térő alkalom, hogy testközelből lássuk és megismerjük gyermekeink digitális szokásait és még több figyelmet fordítsunk a digitális biztonságra és az aktív médianevelés útjára lépjünk szülőként, pedagógusként.

Legyünk kíváncsiak gyermekünk online világára, hogy mit, miért és hogyan használ, kivel van kapcsolatban.  A sokak által kedvelt Zoom alkalmazás hamar a támadások kereszttüzében találta magát egy évvel ezelőtt. Az osztályba nem tartozó személyek jelentek meg egy-egy online órán, vagy épp az osztálylink került ki nyilvános story-kba a legkülönbözőbb közösségi oldalakon. Az elsőre viccesnek vagy épp szórakoztatónak tűnő helyzetek azonban komoly veszélyeket is rejtenek. Egy-egy idegen a saját igényeihez igazítva tudja alakítani az óra menetét. Kizárhatja az órát tartó tanárt, ijesztő, félelemkeltő tartalmakat oszthat meg az órán, ami megijesztheti a kisebbeket. Személyes adatokat csalhat ki vagy épp zaklathatja gyermekünket. Az internetes bántalmazás (cyberbullying) bármely formáját, akár kortársak is elkövethetik egymás sérelmére – erről majd egy későbbi blogposztban lesz szó.

Ebben a felfokozott, megterhelővé váló helyzetben többször beszéljük át gyermekeinkkel, diákjainkkal, hogy az osztály online felületein elsődleges a biztonság. Ezek a felületek azért jöttek létre, hogy közösen tudjunk tanulni, szórakozni. A részvétel pedig a meghívóval rendelkezők számára szól. Új embereket csak akkor hívhatunk meg ebbe a közösségbe, ha erre előre engedélyt kérünk. A Zoom gyorsan megszüntette ezt a biztonsági rést, de ez nem jelenti azt, hogy újabb hibák ne üthetnék fel a fejüket itt vagy a többi közkedvelt felületen. Fontos lefektetni a „digitális osztályterem” szabályait is. Itt elsődleges, hogy mindenki pontosan azonosítható legyen. Felismerhető, a félreértéseket elkerülő neveket ne használjunk. Fontos a kommunikációs szabályok rögzítése is. Kerüljük a csúnya beszédet, az egymás szavába vágást, a némító gomb öncélú használatát, egymás bántását.

Érzékeny és vitákat kiváltó témának számít egy-egy feladat teljesítéséhez fénykép vagy videófelvétel bekérése a tanár részéről. Pedagógusként és szülőként az alábbi szempontokra legyünk figyelmesek:

  1. A pedagógus adatkezelést folytat.
  2. Az iskola az adatkezelő, így az adatkezelés nem öncélú.
  3. Más személyek ne szerepeljenek a felvételen és az otthoni környezetből minél kevesebbet mutassunk!
  4. A megküldött felvételek elérhetőségi idejét a lehető legrövidebbre kell szorítani!
  5. Ne férjenek hozzá mások a felvételekhez, azokról ne készítsünk másolatot és ne mentsük ki pendrive-ra sem a tartalmakat!

 

Ha egy gyermeknek, szülőinek komoly félelmei vannak, akkor mindenképp biztosítani kell más teljesítési formát. A szülő írásbeli igazolása vagy online videochat alkalmazása jó alternatívák lehetnek. Az egységes szabályok és az erről való egységes kommunikáció mindannyiunk digitális biztonságát szolgálja.

Tegyünk fel nyitott kérdéseket, hogy jobban értsük mikor és hol tudunk támogatni, segíteni!

Az internet világával kapcsolatban a szülőknek gyakorta inába száll a bátorsága, hiszen sokszor azt sem tudják, hogy mit kérdezzenek és bennük van egy adag félelem is, hogy butaságot kérdeznek és ezzel oda a szülői tekintély. A digitális világgal kapcsolatos szülői ismeretszerzésnél kulcsfontosságú, hogy ne támadjuk le a gyereket, mert ezzel pont az ellenkezőjét érjük el. A beavatás helyett bezárkózik és az az érzet keletkezik benne, hogy a szülő bizalmatlan vele szemben.

A megoldás a nyitott kérdések feltevésében rejlik, amelyek akár így is hangozhatnak:

  • Mit gondolsz, mik a közösségi oldal negatív és pozitív oldalai?
  • Mit gondolsz, mi történik, ha nem a korodnak megfelelő dolgokat keresgélsz a neten?
  • Ha véletlenül olyan oldalra kattintasz, ahol nem neked való témákról esik szó, szerinted mit kell csinálnod?
  • Tapasztaltad-e már, hogy egy barátod vagy valamelyik ismerősöd durván viselkedett valakivel a neten?
  • Szerinted mit jelent az interneten keresztül zaklatni valakit? Mi történik ilyenkor?
  • Mit csinálsz, ha azt látod, hogy valaki durva vagy bántó dolgokat tesz közzé valaki másról?
  • Írt már neked valaki olyasmit a neten, amitől szomorú lettél, megijedtél vagy feldühített?
  • Írtál valaha olyasmit bárkinek, ami számára kellemetlen lehetett?
  • Láttál már olyat az interneten, amitől megijedtél vagy kellemetlenül érezted magad? Mit gondolsz, mi ilyenkor a teendőd?

Szülői példamutatás nélkül nincs digitális biztonság

A kérdések mellett ne feledkezzünk meg a szülői példamutatásról sem. A home office ellenére alakítsunk ki napirendet, vagy kis átalakítással tartsuk meg a korábbit magunk és gyermekeink számára. Öltözzünk fel és rendezett külsővel üljünk le egy megbeszélésre. A munkahely által kért felületeket használjuk, vigyázzunk a személyes adatainkra, ne kattintsunk ismeretlen eredetű linkekre, e-mail mellékletekre. A beszélgetés, értekezlet hátterét úgy alakítsuk ki, hogy minél kevesebb látszódjon a mindennapi környezetünkből. Ebben segíthetnek a videóhívásokban alkalmazható virtuális hátterek. Beszéljünk világosan, érthetően és tisztelettudóan a másik féllel. Az így látott kommunikációs mintákat veszik át gyermekeink is. Ami ebben az időszakban a legnehezebben megy, az a képernyőmentes idők kialakítása, pedig a mentális egészségünk megőrzése érdekében ez elengedhetetlen. A home office nem egyenlő egy munkaidő nélküli munkavégzéssel. Mindannyiunknak szüksége van a felfrissülésre. A digitális rendrakás jegyében például törölhetjük a nem használt alkalmazásokat, programokat az eszközeinkről, kikapcsolhatjuk az értesítéseket vagy épp a kedvenc közösségi oldalunk használatát nélkülözzük egy időre.

Digitális szerződés: a digitális biztonság záloga

Ez az időszak kedvez egy családi digitális szerződés kialakításának is. Valóságos szerződésről van szó, ahol szülő, gyerek egy vagy több délutánt, estét, sőt akár egy egész hétvégét arra áldoz, hogy átbeszéljék a családban, kinek, mi és miért fontos az eszköz-és internethasználattal kapcsolatban. Egy darab papírra írja le mindenki, hogy mit szeretne, mi a számára betartható szabály. Ha az egyéni preferenciákkal elkészültünk, jöhet a konstruktív vita, ahol döntés születik arról, hogy melyek azok a pontok, amik mindenki számára elfogadhatóak és bekerülnek a végleges szerződésbe. Ha ezen a lépésen is túl vagyunk, akkor nincs más teendőnk, mint a szerződés mindenki számára elfogadott pontjait felvezessük egy nagyobb papírlapra és azt mindenki az aláírásával hitelesítse. A digitális szerződést pedig helyezzük el otthonunk egy olyan pontján, ahol mindenki jól látja és, ha elfeledkezne róla, akkor bármikor rá tud pillantani. Pszichológiai kutatások bizonyítják, hogy azokat a szabályokat, amelyek megalkotásában aktívan részt veszünk, sokkal könnyebb betartanunk.

Zárásként pedig néhány jótanács:

  • Legyünk jelen!
  • Haladjunk a korral!
  • Beszélgessünk a gyerekekkel!
  • Töltsünk le szűrőszoftvereket!

 

A digitális szülőség fejleszthető. A következő oldalakon további hasznos tanácsokat, tippeket találhat hozzá:
 

AlfaGo
×
Tartsa kézben biztosítási ügyeit!
Töltse le mobil applikációnkat most!
Tovább